Nem kell félnetek, jó lesz! – Webináriumot tartottunk a GA4-es átállásról

Megosztás

Május 24-én az IAB Hungary történetében először online szemináriumot tartottunk az Analitika Munkacsoport szervezésében. A webinárium fókusza a 2023. július 1-én életbe lépő Google Analytics 4-es verzióra átállás volt, amelyen a közelgő határidőre és a téma fontosságára tekintettel ezúttal bárki részt vehetett, nemcsak IAB-tagok. A kétórás alapozó szeminárium keretében három előadó beszélt az átállás jelentőségéről, az új és a régi rendszer közötti különbségekről, illetve az egyes cégeknél már levezényelt GA4-es átállás első gyakorlati tapasztalatairól. A webináriumról készült videós felvételeket IAB-tagjaink bejelentkezést követően visszanézhetik Videótárunkban.

“Két és fél éve már, hogy a Google elindította az Analytics 4-es verzióját, azóta visszatérő téma ez a munkacsoportunkban is. Gyakorló szakemberként azonban azt látom, hogy a marketinges szakma még mindig nem foglalkozik kellő mértékben ezzel az igen jelentős átállással. Pedig nemcsak a méréseket, a gondolkodásunkat is át kell állítani az adatok kapcsán, és persze meg kell tanulnunk az új felület használatát, mivel a marketingkampányok elemzéséhez ezt fogjuk a következő években használni” – utalt Deli Norbert, a HD Marketing alapítója és egyben az Analitika Munkacsoport vezetője arra, hogy július elsejétől már nem lehet adatokat gyűjteni és weboldalt elemezni a Universal Analytics verzióban, a GA4-re pedig legkésőbb június utolsó napjáig mindenkinek át kell állnia.

“Senki nem mondhatja, hogy nem szóltunk időben”  

Ezzel a mondattal tulajdonképpen minden Analytics-felhasználó egyetérthet, hiszen gyakorlatilag hónapok óta, rendszeresen kapja emailcímére a váltásig hátralévő időt percre pontosan számláló, áttelepítési útmutatót is tartalmazó leveleket. Ugyanakkor Vadász Illés, a Google Magyarország industry managere az előbb idézett mondattal arra utalt, hogy a Google Analytics 4 felülete alfa és béta állapotában már több mint négy éve létezik, és bizony vannak, akik már hónapok óta használják azt.

Hogy pontosan miről szól az átállási folyamat, és egyáltalán miért volt szükség a váltásra, azt két korábbi felmérés tükrében magyarázta. Az egyik, a Cysco 2020-as felmérése, amelyben például az Egyesült Államokon belül azt jósolták, hogy 2023 végére egy felhasználó átlagosan 13,1 eszközt fog aktívan használni internetezéshez. “És bár ez földrajzi helyzettől függően változik, mégis egyre közelebb kerülünk ehhez a számhoz, egyre több eszközön érjük el az internetet, és egyre nehezebb ezeket az interakciókat mérni” – fogalmazott Vadász Illés, majd áttért a McKinsey 2021-es kutatására, amely azt mutatja, hogy a Covid19 óta a felhasználók többsége (71%) már egyre személyre szabottabb online élményeket vár internetezés közben, háromnegyedük pedig ez alapján dönt arról is, hogy két márka közül kinek a termékét fogja megvásárolni. Ezzel szemben ott van az a mutató is, miszerint tízből kilenc felhasználó a személyes magánszféráját védve ma már azt is elvárja, hogy a cégek kizárólag az engedélyével használják adatait.
“Ebben a szép lassan körénk épült világban pedig az a feladatunk, hogy egy olyan helyzetet teremtsünk, amely hosszú időn át meg tud felelni minden olyan elvárásnak, amelyet a felhasználók, a törvényhozás és a platformok támasztanak a digitális marketing és a mérések irányába. A jövő tehát engedély- és modellezés alapú, utóbbit fontos lesz megtanulnunk, és minden mérés, célzás csak akkor fog jól működni, ha ezt first party típusú adatokon tudjuk tenni” – utalt ezzel Vadász Illés arra, hogy a Google Analytics új verziójából például felhasználói kérésre akár adatokat is el lehet majd távolítani, az átállás tehát arról is szól, hogy a GDPR-jogkövetést jobban lehet majd biztosítani.

A big data és az analitika teljesen más üzleti gondolkodást tett szükségessé a sales és a marketing világában. A kihívásoknak meg kell tudni felelni eszközoldalról, a rengeteg felhasználói eszköz miatt szükség van cross platform– és egyre inkább prediktív analitikára, végig kell tudni követni a felhasználók teljes vásárlói útját, ezeket az információkat aztán használni is kell tudni, pl. hirdetéseket optimalizálni velük – és mindezt úgy, hogy a felhasználók magánszférája ne sérüljön. Összességében ezért jött létre a Google Analytics 4 is.

És hogy mit ad nekünk ez az új rendszer? Mérést, elemzéseket és új típusú adatintegrációt – amelyre korábban nem volt példa -, mindezen insightok alapján pedig egy lehetőséget arra, hogy jobban célzó, jobban optimalizálható kampányokat lehessen létrehozni. Hogy pontosan miben más a mérés az új verzióban, hogyan lehet vele értékelni YouTube-kampányainkat, és hogyan lehet betömni azon mérési lyukakat, amelyek azon felhasználókból tevődnek össze, akik nem engedik, hogy bárki is kövesse digitális tevékenységeiket, azt Vadász Illés maga mondja el Videótárunkban.

Nem kell félnetek, jó lesz!

“Teljesítmény-adatok kiértékelése szempontjából megrázó lehet, amikor az ember a pár hónapos GA4-es adatgyűjtés után először nézi meg, hogy vajon hol növelje nagyobbra a büdzsét és honnan vegyen vissza, mert ennek megértéséhez idő és türelem kell” – ezt már Szabó Balázs, a HD Marketing PPC és Analitika Divízió vezetője mondta, aki előadásában a régi és az új felület közötti különbségekről beszélt. Mert arra ő is felhívta a figyelmet, hogy aki először lép a GA4-be, annak egyrészt meglehetősen idegen lesz a felület, másrészt teljesen más gondolkodásmódot igényel, hiszen új metrikákat kell majd használni.

Ugyanakkor a GA4-et “egy új méréstechnikai paradicsomként” emlegette, amely tele van lehetőséggel, amelyben bármit ki lehet próbálni, és ahol a fejlesztők új kódokkal, új pluginekkel operálhatnak majd. Kiemelte, hogy az edukációra ügyféloldalról is időt kell majd áldozni, mert kérdések várhatóan ott is lesznek. Szabó Balázs fél éve használja csapatával az új verziót, szerinte kellően intuitív a felület, jól láthatók benne a lehetőségek, könnyen áttekinthetők a kimutatások, a “személyre szabhatósága pedig fényévekkel veri a GA3-at”.

Előadásában szóba került az is, hogyan kell egy weboldal esetében az Analytics 4-ben új profilt (Tulajdont) létrehozni, milyen kódokat lehet elhelyezni az aktuálisan használt CMS-rendszerben, miért érdemes és hogyan kell használni a GA4 adminjának Setup Assistant menüjét, és miért nagyon fontos a weboldalunk User ID-jét mindenképp eljuttatni a GA4-hez.

Mielőtt tehát július 3-án hétfőn, várhatóan a nyár egyik legforróbb napján, talán pont szabadságunkról visszatérve kétségbeesni készülünk az a GA4 új felülete láttán, érdemes a Videótárban meghallgatni Balázs gyakorlati tanácsait azzal kapcsolatban, hogyan lehet elkerülni a legbanálisabb, legbosszantóbb hibákat, milyen eszközökkel lehet azokat kiszűrni, debugolni, és mit kell mindenképp meglépni a webshopot üzemeltetőknek vagy az e-commerce ügyféllel foglalkozó cégeknek, hogy tevékenységükről tartalmas riportokat készíthessenek.

Minden, amit az átállásról tudni kell! 

A webináriumot Einger Gergő, a Mito digitális analitika csapatának vezetője zárta, aki az általuk levezényelt számos átállás kapcsán beszélt saját tapasztalatairól. Többek között például arról, hogyan kell a Universal Analytics-méréseket átmenteni, a megváltozott mutatókkal valami jót kezdeni, és egyáltalán hogyan érdemes az átállásnak nekiállni. Előadásában kitért arra is, hogy mi alapján érdemes mérési tervet készíteni, hogyan riportolhatunk, milyen új metrikákkal találkozhatunk az új verzióban, és miért van jelentősége annak, hogy a GA4 event-alapú.

Két fontos dologra is felhívta a figyelmet, az egyik az adatok lementésének végső határideje, a másik az exportáláshoz szükséges eszköz beszerzése. A GA4-re váltás határideje ugyanis 2023. június 30. éjfél, de a korábbi adatok nem tűnnek el a Universal Analyticsből, ezek exportálására még egy évet ad a Google. Július 1. után azonban új adat már nem tud belekerülni a régi verzióba, amely alól csak a fizetős, Google Analytics 360-as felület jelent kivételt, ahol a felhasználóknak még egy évük van az átállásra és a régi rendszer szerinti adatgyűjtésre. Mivel azonban teljesen más a mérési struktúrája a GA4-nek, ezért a korábbi UA-adatokat nem lehet közvetlen implementálni. “Az adatok exportálásához a fizetős, GA360 esetében a BigQuery lehet jó választás, az ingyenes verziót használóknak pedig a Supermetrics (fizetős!) vagy a Google Analytics Spreadsheet Add-on ajánlott, utóbbival bármilyen adatot ki tudunk húzni UA-ből” – tanácsolta a Mito digitális analitika csapatának vezetője.

Ha tehát megnézzük a korábbi, Universal Analytics-es beállításainkat, átnézzük az új struktúrát, céljainknak megfelelően elkészítjük a mérési tervet, elkezdjük az implementációt – legjobb, ha ezt Google Tag Manageren keresztül tesszük –, és a riportjainkat is átállítjuk GA4-re, akkor Einger Gergő szerint nagy baj nem lehet. Gergő prezentációját kellően részletes ábrákkal, képernyőmentésekkel illusztrálva, lépésről lépésre összegyűjtött átállási teendőkkel együtt Videótárunk ezen fiókjában nézhetitek meg.

A webináriumot támogatta:

Kapcsolódó: