Május 24-én az IAB Hungary történetében először online szemináriumot tartottunk az Analitika Munkacsoport szervezésében. A webinárium fókusza a 2023. július 1-én életbe lépő Google Analytics 4-es verzióra átállás volt, amelyen a közelgő határidőre és a téma fontosságára tekintettel ezúttal bárki részt vehetett, nemcsak IAB-tagok. A kétórás alapozó szeminárium keretében három előadó beszélt az átállás jelentőségéről, az új és a régi rendszer közötti különbségekről, illetve az egyes cégeknél már levezényelt GA4-es átállás első gyakorlati tapasztalatairól. A webináriumról készült videós felvételeket IAB-tagjaink bejelentkezést követően visszanézhetik Videótárunkban.
“Két és fél éve már, hogy a Google elindította az Analytics 4-es verzióját, azóta visszatérő téma ez a munkacsoportunkban is. Gyakorló szakemberként azonban azt látom, hogy a marketinges szakma még mindig nem foglalkozik kellő mértékben ezzel az igen jelentős átállással. Pedig nemcsak a méréseket, a gondolkodásunkat is át kell állítani az adatok kapcsán, és persze meg kell tanulnunk az új felület használatát, mivel a marketingkampányok elemzéséhez ezt fogjuk a következő években használni” – utalt Deli Norbert, a HD Marketing alapítója és egyben az Analitika Munkacsoport vezetője arra, hogy július elsejétől már nem lehet adatokat gyűjteni és weboldalt elemezni a Universal Analytics verzióban, a GA4-re pedig legkésőbb június utolsó napjáig mindenkinek át kell állnia.
“Senki nem mondhatja, hogy nem szóltunk időben”
Nem kell félnetek, jó lesz!
“Teljesítmény-adatok kiértékelése szempontjából megrázó lehet, amikor az ember a pár hónapos GA4-es adatgyűjtés után először nézi meg, hogy vajon hol növelje nagyobbra a büdzsét és honnan vegyen vissza, mert ennek megértéséhez idő és türelem kell” – ezt már Szabó Balázs, a HD Marketing PPC és Analitika Divízió vezetője mondta, aki előadásában a régi és az új felület közötti különbségekről beszélt. Mert arra ő is felhívta a figyelmet, hogy aki először lép a GA4-be, annak egyrészt meglehetősen idegen lesz a felület, másrészt teljesen más gondolkodásmódot igényel, hiszen új metrikákat kell majd használni.
Ugyanakkor a GA4-et “egy új méréstechnikai paradicsomként” emlegette, amely tele van lehetőséggel, amelyben bármit ki lehet próbálni, és ahol a fejlesztők új kódokkal, új pluginekkel operálhatnak majd. Kiemelte, hogy az edukációra ügyféloldalról is időt kell majd áldozni, mert kérdések várhatóan ott is lesznek. Szabó Balázs fél éve használja csapatával az új verziót, szerinte kellően intuitív a felület, jól láthatók benne a lehetőségek, könnyen áttekinthetők a kimutatások, a “személyre szabhatósága pedig fényévekkel veri a GA3-at”.
Előadásában szóba került az is, hogyan kell egy weboldal esetében az Analytics 4-ben új profilt (Tulajdont) létrehozni, milyen kódokat lehet elhelyezni az aktuálisan használt CMS-rendszerben, miért érdemes és hogyan kell használni a GA4 adminjának Setup Assistant menüjét, és miért nagyon fontos a weboldalunk User ID-jét mindenképp eljuttatni a GA4-hez.
Mielőtt tehát július 3-án hétfőn, várhatóan a nyár egyik legforróbb napján, talán pont szabadságunkról visszatérve kétségbeesni készülünk az a GA4 új felülete láttán, érdemes a Videótárban meghallgatni Balázs gyakorlati tanácsait azzal kapcsolatban, hogyan lehet elkerülni a legbanálisabb, legbosszantóbb hibákat, milyen eszközökkel lehet azokat kiszűrni, debugolni, és mit kell mindenképp meglépni a webshopot üzemeltetőknek vagy az e-commerce ügyféllel foglalkozó cégeknek, hogy tevékenységükről tartalmas riportokat készíthessenek.
Minden, amit az átállásról tudni kell!
A webináriumot Einger Gergő, a Mito digitális analitika csapatának vezetője zárta, aki az általuk levezényelt számos átállás kapcsán beszélt saját tapasztalatairól. Többek között például arról, hogyan kell a Universal Analytics-méréseket átmenteni, a megváltozott mutatókkal valami jót kezdeni, és egyáltalán hogyan érdemes az átállásnak nekiállni. Előadásában kitért arra is, hogy mi alapján érdemes mérési tervet készíteni, hogyan riportolhatunk, milyen új metrikákkal találkozhatunk az új verzióban, és miért van jelentősége annak, hogy a GA4 event-alapú.
Két fontos dologra is felhívta a figyelmet, az egyik az adatok lementésének végső határideje, a másik az exportáláshoz szükséges eszköz beszerzése. A GA4-re váltás határideje ugyanis 2023. június 30. éjfél, de a korábbi adatok nem tűnnek el a Universal Analyticsből, ezek exportálására még egy évet ad a Google. Július 1. után azonban új adat már nem tud belekerülni a régi verzióba, amely alól csak a fizetős, Google Analytics 360-as felület jelent kivételt, ahol a felhasználóknak még egy évük van az átállásra és a régi rendszer szerinti adatgyűjtésre. Mivel azonban teljesen más a mérési struktúrája a GA4-nek, ezért a korábbi UA-adatokat nem lehet közvetlen implementálni. “Az adatok exportálásához a fizetős, GA360 esetében a BigQuery lehet jó választás, az ingyenes verziót használóknak pedig a Supermetrics (fizetős!) vagy a Google Analytics Spreadsheet Add-on ajánlott, utóbbival bármilyen adatot ki tudunk húzni UA-ből” – tanácsolta a Mito digitális analitika csapatának vezetője.
Ha tehát megnézzük a korábbi, Universal Analytics-es beállításainkat, átnézzük az új struktúrát, céljainknak megfelelően elkészítjük a mérési tervet, elkezdjük az implementációt – legjobb, ha ezt Google Tag Manageren keresztül tesszük –, és a riportjainkat is átállítjuk GA4-re, akkor Einger Gergő szerint nagy baj nem lehet. Gergő prezentációját kellően részletes ábrákkal, képernyőmentésekkel illusztrálva, lépésről lépésre összegyűjtött átállási teendőkkel együtt Videótárunk ezen fiókjában nézhetitek meg.
A webináriumot támogatta:
Kapcsolódó:
- Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!
- A digitális analitikáról tanulnál? Itt egy lista a képzési lehetőségekről
- Elkészült az Analitika munkacsoport 2023-as digitális analitika iránytűje