Megjelent a 2023-as AdEx riport az európai digitális piacról

Megosztás

Ez már a tizennyolcadik alkalom, hogy az IAB Europe The AdEx Benchmark címmel elkészítette az előző évi reklámköltési adatokat listázó riportját, amelyben a begyűjtött adatok alapján állít fel egy összképet 29 európai piac digitális költéseiről. A jelentés idén először negyedéves bontásban is tartalmaz adatokat az elmúlt hároméves időszakból. Az alábbiakban a riport legfontosabb mutatószámait emeltük ki:

  • Az európai digitális hirdetési piac 2023-ban az előzetes várakozásokat felülmúlva, 11,1%-os növekedést ért el, amely – az eddigi legmagasabb összértéket mutatva – 96,9 milliárd eurós digitális reklámköltést jelentett. (Az európai AdEx riportját bejelentő közleményben megjegyzik, hogy bár az amerikai piac két és félszer nagyobb, mint az európai, az amerikai kontinensen a 2023-as évre csak 7,3%-os éves növekedési ütemet tudtak mérni az előző évhez képest.)
  • Tavaly a digitális reklámköltések 69%-a a vezető európai piacokon koncentrálódott: az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban.
  • Tizenhárom európai piacon kétszámjegyű növekedést mértek, amelyek közül kilenc közép- és kelet-európai piac bővülése a 11,1%-os európai átlagot is meghaladta; Törökországban 50%-os (a növekedés a kiugróan magas inflációnak tudható be), Szerbiában 27,6%-os, Ukrajnában pedig 25,2%-os volt a növekedés. Magyarország a 29 ország közül a nyolcadik helyen áll a 12,8 százalékos bővülési mutatójával. (A 2023-as hazai AdEx riportot itt éritek el.)
  • Tavaly is az audió és a videó szegmensben volt a leglátványosabb mértékű növekedés. Az audioköltések a 2022-es évhez képest 23,1%-kal nőttek, a videós hirdetésekre költött összeg pedig átlagosan 20,9%-os növekedést mutatott az összeurópai piacon. Az idei jelentésben új adatként jelent meg, hogy a podcastek a 32,5%-os előző évhez mért növekedésükkel jelentősen hozzájárultak a teljes digitális audio bővüléséhez.
  • programmatic 2023-ban (a social csatornákat leszámítva) az előző évhez képest valamivel kisebb, 51,9%-os arányát adta a teljes displaynek, bővülését azonban egyrészt az egyre nagyobb összeget megmozgató CTV és retail media szektora, valamint a harmadik feles adatok kivezetését követő lehetőségek, megoldások keresése hajtja.

Az európai Adex 2023 jelentést IAB-tagjaink Dokumentumtárunkban érik el.

Kapcsolódó: