Már a podcastokat is külön listázza a YouTube

Megosztás

Július végén külön aloldalt nyitott a feltöltött podcastoknak a YouTube, amely ugyan még csak kezdetleges, kiforratlan formában élesedett, az Apple Podcasts és a Spotify számára mégis komoly kihívást jelenthet. A Google ezzel a lépésével most épp a leglátogatottabb podcast-platform címére pályázik – olvasható a The Verge cikkében.

A megszokás nagy úr

A 9to5Google szerint még jócskán finomhangolásra szorul az oldal, és egyelőre csak az Egyesült Államokban érhető el a youtube.com/podcasts címen vagy az Explore (Felfedezés) oldalon. Itt egyébként leginkább olyan népszerű műsorok találhatók, amelyeknek már több millió feliratkozója van, mint például a reakcióvideókat is készítő, izraeli-amerikai házaspár humorra építő, alkalmanként standuposokat is vendégszerepeltető H3 Podcast-csatornája vagy a világ aktuális bulvárhíreit kibeszélő Logan Paul podcastja.

De hiába ez a kezdetleges állapot, hiába az aloldal minimalista grafikája, nem ez számít. A Cumulus Media legutóbbi felmérése szerint a YouTube már májusban lekörözte látogatottságban a Spotifyt és az Applet, köszönhetően a video podcastok elterjedésének, a platform egyszerű használatának és a felhasználók által már megszokott, jól ismert formátumnak.

Amikor a podcast volt az év szava

Ettől függetlenül az új podcast-gyűjtőoldal tudatos lépés helyett inkább csak próbálkozásnak tűnik a Google részéről szemben az Apple-lel, amely 2005 júniusában nyitotta meg először podcast-könyvtárát az iTunes médialejátszóján belül, abban az évben, amikor George W. Bush elkezdte podcast formájában közzétenni elnöki rádióbeszédeit, és amikor a New Oxford American Dictionary az év szavának választotta a podcast kifejezést.

De hasonló oldalon említhető a Spotify is, amely 2019-ben egészen komoly stúdió- és technológiai beruházásokkal kezdett az audio streaming szolgáltatásának felfuttatásába. Hozzájuk képest a YouTube-on “csak úgy megtörténnek” a podcastok, mert előbb vagy utóbb úgyis minden felkerül a YouTube-ra – fogalmaz cikkében a The Verge szerzője.

Egyre magasabb csúcsok

És bár a videómegosztó óriás még gyerekcipőben jár podcast-fronton, talán a néhány napja beharangozott streaming-piactere sem szól majd akkorát, mint ahogy most tervezik – mégis, csak a tavalyi évben 28,8 milliárd dollár profitot szerzett anyavállalatának, a Google-nek.

Persze, a mamutcég podcast-szférát is lefölözni vágyó álma nagyon is érthető. Legalábbis az IAB megbízásából a PwC által készített, idén májusban publikált felmérés szerint a podcast-piac évről évre egyre magasabb csúcsra tör. Tavaly már 1,4 milliárd dollárt mozgatott meg az Egyesült Államokban, a podcastokon futó hirdetésekre költött összeg 2021-ben kétszer gyorsabban nőtt (+72%) az előző évhez képest, mint a digitális hirdetési szektorban összesen. Nagy kérdés, hogy mindehhez a dedikált podcast-felületén keresztül mennyit tud majd hozzátenni a YouTube, ahogy még az is, hogy mikortól lesz elérhető az európai felhasználók számára.

Hazai podcast-helyzet

Tavaly nyáron egyébként az IAB Hungary Audio Munkacsoportjának megbízásából is készült egy felmérés: ez volt az első magyarországi podcast médiakutatás, amelyből pontosan kiderül, hogy kik, hányan, miért és hogyan hallgatnak podcasteket. Az összefoglalónkat itt érdemes elolvasni, a komplett dokumentumot pedig innen a legjobb letölteni.

Arra pedig, hogy drága vagy olcsó-e a podcast, a tavaszi IAB Cafe rendezvényünkön kerestük a választ, amelyről készült beszámolónkat itt lehet elolvasni.

Illusztráció: Daniel Friesenecker / Pixabay

Ezek is érdekelhetnek: