Havas: A fogyasztók igazodást várnak a márkáktól

Megosztás

A digitális piac elmúlt 15 évére visszatekintő cikksorozatunkban Bognár Fruzsinát a Havas Digital Activation Expert munkatársát kérdeztük trendekről, márkákkal szembeni igényekről és az ügynökségeket feszítő kérdésekről.

Nemcsak az IAB Hungary, de a Havas mindig izgalmas Meaningful Brands kutatása is éppen a 15. évét taposta nemrégiben. Az utolsó kiadásban bevezettétek a “me-conomy” fogalmát. Mit jelent ez a márkák és mit a digitális piac számára?
Valóban, a Meaningful Brands 15 éve a fogyasztói márkahangulatot vizsgálja világszerte. A 2023-as kutatás, ha úgy tetszik, attól másabb, hogy nagy fókusz került a „me-conomy”-ra. A “me-conomy’ esetében már nem is az a fő szempont egy fogyasztónál, hogy mitől jelentőségteljesebb számára egy márka, hanem inkább az, hogy ez a márka miben segít neki javítani az életminőségén, kínál-e számára elérhető luxust a mindennapi élete és tevékenysége során. Ha egyszerűsítenem kell, inkább úgy fogalmazok, hogy a fogyasztók azt várják a márkáktól, hogy azok igazodjanak a személyes igényeikhez, jólétükhöz és céljaikhoz, és ne fordítva történjen ez. A digitális piac számára is pontosan ugyanezt jelenti a “me-conomy”: elvárjuk, hogy hozzánk, fogyasztókhoz igazodjon és változzon az igényeinknek megfelelően.

Ma az, hogy egy ügynökségnek naprakésznek kell lennie digitális területen, nem kérdés. Mit látsz ebben a legnagyobb kihívásnak, és milyen választ adtok erre az igényre?
Most úgy látjuk, hogy alapvetően két probléma határozza meg az iparágat. Egyfelől a szakember-utánpótlást kell biztosítani, másfelől pedig megfelelően kell motiválni és képezni őket. Mindezt úgy, hogy közben a szakma, különösen a digitális, napról napra változik, amivel lépést kell tartani. Ebben nekünk nagyon nagy támaszt ad, hogy network ügynökség vagyunk, így a tudás és az új technológiák elsajátítása gyorsan áramlik hozzánk nyugatról.

A digitális piacon a trendek, “mondások” jönnek-mennek. Az elmúlt 15 évben szerinted mi volt a piac vagy akár a te legnagyobb benézésed, és mi az, ami pontosan bejött?
Kb. 5-7 évig mondtuk, hogy a mobil éve van, de közben hiába nőtt meg radikálisan a mobileszköz-penetráció, a nap végén továbbra is szinte mindig egyben vásárolunk mobil és desktop megjelenéseket, így az eszközmegoszlás nem olyan fontos, mint azt az első években vártuk. Ami viszont ezzel szemben abszolút bejött, az a social media térnyerése volt, és ez valahol össze is függ a mobilpenetrációval, hiszen ezeket a platformokat főleg okoseszközökről látogatjuk.

Mi az a trend, amely a digitális piac következő 1-3 évét meghatározza?
Jelenleg egyértelműen az AI térnyerése a legnagyobb téma a piacon, ami egyfelől sokat segíthet a jövőben majd a munkánkban, ugyanakkor a következő évek azzal fognak telni véleményünk szerint, hogy biztos alapokra helyezzük ezt az új technológiát, hogy gördülékenyen tudjon nekünk segíteni. Másodsorban azt látjuk, hogy az attention, mint új metrika is kezd begyűrűzni a mindennapi munkánkba, így biztosan sokat fogjuk még ezt is emlegetni a következő években. Persze ezek mellett annyira gyorsan változik a digitális piac, hogy lehet, hogy néhány hónap múlva már teljesen más trendeket fogunk projektálni.

Mit kívánsz a következő 15 évre a digitális piacnak és az IAB-nak?
Mindenekelőtt bőséges utánpótlást szakemberekből, emellett pedig reméljük, hogy a költések reálértékes növekedése az eddigi ütemben folytatódik majd, különösen a hazai kiadóknál.

Kapcsolódó: