A mobilnet megugrásától az e-commerce boomig – Digitális szakemberek emlékei az elmúlt 15 évből

Megosztás

IPhone 3GS, Google, flash banner, vlog, Facebook, influencer, podcast, e-commerce boom, streaming boom, metaverzum, SEO, HOPPex és programmatic – címszavak, amelyeket digitális szakemberek soroltak a piac elmúlt 15 évének jelentős mérföldköveiként, és amelyek kapcsán személyes emlékeikről, pályájukat meghatározó történésekről is meséltek nekünk.

Turóczi András – dentsu Hungary, vezérigazgató

“Az IAB szervezetének a dentsu – jogelődje ill. egyik ügynöksége, a kirowski révén – alapítója és kezdetektől egyik legaktívabb tagja. Novák Péter személyében az alapításkor az elnököt is adta, illetve jómagam is éveken keresztül segítettem az elnökség tagjaként a szervezet munkáját – ez a mai napig az egyik legmeghatározóbb emlékem, amire szívesen és büszkén tekintek vissza. Kollégáink több munkacsoportban is dolgoztak folyamatosan tagként vagy éppen az adott munkacsoport vezetőjeként.

A dentsu életében az elmúlt 15 év legnagyobb mérföldkövén gondolkodva nekem inkább egy 18 éves mérföldkő jutott eszembe emiatt: ekkor vásárolta meg ugyanis a mai dentsu elődje, az Aegis Media a hazai digitális piac vezető ügynökségét, a kirowskit, és vált ezzel egy csapásra itthon a legerősebb ilyen háttérrel rendelkező céggé az ügynökségi piacon. Külön öröm és büszkeség, hogy az egykori kirowski-s kollégák egy része a mai napig itt dolgozik, továbbvíve az örökséget, másrészt hogy a dentsu az ügynökségi piacon is megőrizte vezető szerepét digitális tudásban és tapasztalatban – ezt mind az ügyfélportfóliónkon belüli digitális költési arány, mind az ügyfeleink visszajelzései megerősítik.”

Németh Iván – Ads Interactive, vezérigazgató

“Jól jellemzi, hogy hova tart a piac: az Ads Interactive Media Group tizenkét évvel ezelőtt azért választotta a Google hirdetéstechnológiai rendszerét (adserver), mert a kis- és középvállalatok számára ingyenes volt. Ez a Google irányába tett elköteleződés tizenkét év alatt a hazai programmatic piac vezető szereplői közé emelte az Ads Interactive Media Group-ot. Ma már éves szinten száz millió forintos összeget költünk nemzetközi hirdetéstechnológiai szoftverekre, köztük az azóta nem ingyenes Google-re.”

 

 

Kepes Katinka – Neo Interactive, cégvezető

“Az elmúlt 15 év során számos ’jelenség’ formálta jelentősen a mindennapjainkat és az iparágunkat is. Kiemelném a Google megjelenését, aztán a 2010-es évek elején a közösségi média berobbanását már a vállalatok mindennapjaiba is.

Nagyon emlékszem a blogolás és vlogolás kibontakozására itthon, de idekötném az influenszerpiac kialakulását is. Szerintem mindenkiben örök nyomot hagyott (és sok álmatlan órát okozott) a GDPR 2018-as megjelenése. A lista itt nem ér véget: a digitalizáció térnyerése a COVID-időszak alatt, az AI/MI, a metaverzum, a kriptopiac és külön említeném a Neo jelenében jelentős szerepet játszó digitális fenntarthatóságot.” (Az ügynökség Zöld honlap, zöld holnap szlogennel elindult projektjéről és a hazai honlapok szén-dioxid-kibocsátását mérő oldaláról bővebben itt írtunka szerk.)

Farkas Dániel – Star Network Influencer Ügynökség, szakmai vezető

“Bő tizenöt évvel ezelőtt gyakornokként csöppentem az e-kereskedelembe, ekkoriban indult be a social media is. Már volt Facebook-hirdetés, a Google AdWords is elég népszerű volt – láttam az egész felépülését, az egyre szofisztikáltabb lehetőségeivel együtt a profivá válását. Hálás vagyok, hogy nemcsak végigkövethettem az e-kereskedelmi piac és az online marketing nagyon erős technológiai fejlődését, de részese is lehettem annak.

Már elég korán a youtuberek irányába fordultam, Szirmai Gergőnél és Pamkutyánál tapasztaltam először, hogy youtuberként egy olyan kritikus tömeget tudnak megszólítani a több százezres nézettségű videóikkal, amely akkoriban a televíziós nézettségi számokkal tudott versenyezni. Ezek az emberek az otthoni kanapéjukról voltak képesek elképesztő számú, akkoriban főleg fiatal közönséget elérni – ez volt az a pont, amikor azt éreztem, hogy valami teljesen új média van születőben. Aztán egyre népszerűbb lett az Instagram, a youtuberekből influencerek lettek, bár kezdetben még definíciója sem volt ennek a kifejezésnek. Ma pedig már influencer-marketingről beszélünk, és nagyon inspiráló, hogy a munkámmal én is alakíthatom ezt a piacot. Aztán az IAB-n belül is megalakult az Influencer Munkacsoport, elkészítettünk egy fogalomtárat és egy kisokost, vagyis leraktuk azokat az alapokat, amelyek ahhoz kellettek, hogy hosszútávon piacképes marketingeszköz lehessen, amelyet a piaci szereplők pontosan érthetnek és megfelelően használhatnak.”

Nink László – IPG Mediabrands, vezérigazgató

“1. Az iPhone 3GS megjelenése 2009 júniusában elindította a mobilinternetezési boomot, azóta teljesen átalakult az élet, a médiafogyasztás, végre eljött a mobil éve.
2. 2014-ben Cadreon – ma már KINESSO (IPG Mediabrands) – néven elindult a hazai piacon az első, programmatic hirdetésekkel foglalkozó specialista divízió, amely egyben több országot kiszolgáló régiós hub-ként is működik.
3. A globális szereplők átveszik a vezetést, innentől kezdve a digitális költések nagyobb aránya hozzájuk vándorol (Google, META, TikTok, Pinterest stb., ma már 67%-nál is nagyobb arányban).
4. Régiós hub-ok alakulnak 2018-tól főleg social, search, programmatic területeken, és egyre kevesebb üzleti döntés születik hazánkban.
5. A 2020-as Covid az e-commerce és digitalizációs boommal együtt elhozta azt a jelenséget, hogy aki addig nem netezett (desktop, mobil) vagy addig nem vásárolt online, az gyorsan megtanult.
6. A 2022-es streaming boom eredményeként Magyarországon megjelent minden globális szereplő, erős versenyre kényszerítve a videós szereplőket.

Legnagyobb személyes élményem azonban az, hogy részt vehettem és részt vehetek az egész iparág fejlődésében, alakításában. Nagyon sok okos embert ismerhettem meg, akiktől rengeteget tanultam és tanulok a mai napig, legyen az régi motoros vagy még szárnyait bontogató fiatal reménység, versenytárs, hirdető, médiatulajdonos vagy akár auditor.”

Pokol Dorothea – Lounge Group, Head of Digital & Innovation

“Pályafutásom 16 éve egy digitális ügynökségnél indult, ahol viszonylag hamar realizáltam, hogy a médiaszakma egyik leginkább izgalmas és egyben igen inspiráló, folyamatos kihívásokat tartogató területére sikerült tévednem. Számos változást és fejlődést jelentő mérföldkő alakította a digitális piacot az elmúlt években, kezdve az okostelefonok térnyerésével, a közösségi média térhódításán túl, egészen a mesterséges intelligencia megjelenéséig. Emlékszem még, mikor szabadon ugráltak fel mindenféle izgő-mozgó, színes-szagos flash bannerek, és amikor még hatalmas izgalom övezte a különféle appos Facebook-promóciókat, -játékokat; és persze ne feledjük a népharagot sem, amit már egy apró bug is képes volt kiváltani.

Ma már nemcsak egy-egy platform szabályaival kell tisztában lenni a digitális világ szakembereinek, hanem szükséges átlátni a teljes digitális területet érintő szabályozási keretrendszert, melyek célja, hogy védelmet nyújtsanak az egyéneknek, szabályozzák az adatkezelést, elősegítsék az internetes szabadságot, és biztosítsák az elektronikus kereskedelem tisztességes működését. Az elmúlt években szemtanúi lehettünk, hogy mennyire specializálódott a digitális marketing szakma (seo, közösségi média, e-mail, mobil, influencer, podcast, programmatic, performance, video, AI, data stb.) – szakember legyen a talpán, aki ennyiféle terület kapcsán up-to-date információkkal felvértezve éli mindennapjait.”

Bognár Bálint – Central Médiacsoport, digitálisüzletág-igazgató

“Az elmúlt 15 év nemcsak a hazai piacon, de nemzetközileg is elég mozgalmas volt. Talán a legfontosabb kihívást az jelentette és jelenti most is, hogy megjelentek nálunk is a nemzetközi szereplők, melyek eléggé felkavarták a hazai állóvizet.

Némi toporgás és köldöknézegetés után 2015-ben megalakult a Hoppex, ami egy releváns válasz volt erre a kihívásra és nagy lendülettel indította be a programmatic piacot hazánkban is. Emlékeim szerint ez volt az egyetlen alkalom, amikor a magyar piac legnagyobb kiadói – amellett, hogy felismertek egy veszélyt – el is jutottak a közös cselekvésig.” (Egy korábbi cikkünkben a hazai szakemberhiányról, az utánpótlás lehetőségeiről és a reklámszakma megkopott vonzerejének okairól beszélgettünk Bálinttal – a szerk.)

Szenes Gábor – Pressonline, ügyvezető

Fotó: Mohai Balázs
Fotó: Mohai Balázs

“Belegondolni is rémes, de már több mint negyed évszázada annak, hogy – otthagyva a jól bejáratott értékpapírpiaci újságírói létet – két, az informatikában jártas barátommal megalapítottuk tőzsdei adatok gyűjtésére és internetes közlésére szakosodott garázscégünket (mai szóhasználattal startup-unkat). Egy kis korrajz az ifjabbaknak: ekkor épp javában zajlott a Netscape vs. Internet Explorer böngészőháború, még nem volt Google (alapítva: 1998), sem Facebook (2004); és a létükben, médiapiaci jelentőségükben megkérdőjelezhetetlen nyomtatott újságok „Hasznos címek barangolóknak”, „Internet kaleidoszkóp” és hasonló címeket viselő rovatokban közöltek új honlaplinkeket, érdekességeket az internet nevű fura szüleményről. „A világot átfogó számítógépes hálózat számtalan csevegőfórumának egyikén talált egymásra az elfoglalt, 36 éves müncheni üzletember és a vele egyidős, társaságot, vigasztalást, társat kereső bostoni hölgy…”– tudósította például olvasóit a Tolnai Népújság 1997-ben.

A születőben lévő hazai internetes piaccal és startup-ökoszisztémával együtt cégünk is növekedésnek indult és az ezredforduló környékén már ott találtuk magunkat egy kedves hazai internetvállalkozó barátommal a bécsi belvárosban rejtőző Meinl Bankban, V. Julius Meinl szuperelegáns privát ebédlőjében, ahol V. Julius részére egy szűk körű üzleti ebéden prezentáltuk, hogy mekkora lehetőséget jelentene számára, ha befektetne cégeinkbe. Az üzletből aztán nem lett semmi, de örök élmény, ahogy hazáig azon röhögtünk, hogy hogyan is kerültünk a pesti kis irodáinkból pár órára a libériás inasok, a süppedő szőnyegek és az ezüst étkészletek világába. (Fun fact: V. Julius-t évekkel később
még pár napra le is tartóztatták a bank hírnevét is alaposan megtépázó hűtlen kezelés, csalás és piaci spekuláció vádjával.)

Ezzel a kis személyes történettel csak arra szeretnék utalni, hogy a digitalizáció több, mint trendek, felhasználói divatok, cégek és technológiák folyamatos változása. A digitalizáció az ahhoz kötődő innovációval együtt világot átformáló erő, egy társadalmi és üzleti lehetőség volt, van és lesz a jövőben is.” (Gábor a generációk közötti különbségekről, a fiatal startupperek és a pályaváltó seniorok útkereséséről egy korábbi interjúnkban mesélta szerk.)

Biró László – Mediator, ügyvezető, tulajdonos

“A digitális médiapiac számomra a hihetetlen adaptivitása, az állandóan változó sokfélesége miatt izgalmas. Ahogyan a ‘lakossági internet’ terjedését követően gyorsan megjelentek az első online hirdetések, majd hirtelen globálisan dollármilliárdos piaccá fejlődött a digitális média, jól mutatta a benne rejlő innovációs potenciált. Miután az elmúlt másfél évtized gyorsan pergő képein felidézzük a banner-korszakot váltó social érát, a natív felemelkedését és a programmatic diadalát, hajlamosak vagyunk elhinni, hogy már mindent láttunk.

Szerintem épp ez az AI legnagyobb tanulsága is: ha elfogadjuk a status quo-t, veszítünk. Kezdetben magam is szkeptikus voltam, maximum a kreatívok játékszerének láttam. Mára azonban a mesterséges intelligenciát a Mediator működésének alapjává tettük, és terveink szerint az első negyedév végére maximálisan kiaknázzuk a benne rejlő, hatékonyságnövelő lehetőséget – hiszen egy magát versenyképesnek valló ügynökség nem járhat el másként 2024-ben.”

Somlói Zsolt – MindShare Hungary, ügyvezető

“Legelső digitális start up projektünk a ViaNovo site piaci bevezetése volt Várdy Zolival (a vianovo.hu 2000. május 2-án indult, Várdy Zoltán egy éven át volt alapító ügyvezetője – a szerk.), amit sajnos nagyon korán elsodort az első dotcom lufi kipukkanása.
Nem kérdés, hogy ma már sokkal hangsúlyosabb a digitális költésünk, mint 15 évvel ezelőtt, és ehhez a teljes infrastruktúránkat is új alapokra kellett helyeznünk. Külön digitális osztályt hoztunk létre, ahol a mai napig az a célunk, hogy olyan szakembereket neveljünk, akik nagyon értik ezt a területet, ebben élnek, ebben mozognak, és nem vonja el figyelmüket más terület. 2015-ben szerettünk volna egy újabb szintet ugrani és új digitális vezetőként egy olyan szakembert szerződtetni, akinek nem ügynökségi, hanem ügyféloldalon szerzett tapasztalatai vannak az egyik legtöbb kihívással rendelkező e-kereskedelmi szegmensben, hogy az ott megtanult innovációt és filozófiát át tudja adni az ügyfélkörünknek. Így került hozzánk Lunczner Ádám (2017 óta az IAB Hungary elnökségének tagjaa szerk.), aki hazai piacvezető e-kereskedelmi cégeknél töltött be marketingvezetői pozíciókat.

A digitális marketingpiac egy folyamatosan változó, fejlődő terület, ahol sosincs megállás, és ahol nekünk már ma tudnunk kell a választ arra a kérdésre, amelyet az ügyfél holnap fog feltenni. Ezért az elmúlt 9-10 évben nagyon sokat invesztáltunk a digitális szolgáltatási területünkbe: megdupláztuk a digitális kollégáink létszámát és a szolgáltatási kört is bővítettük. Ennek is köszönhető, hogy például a legnagyobb hazai tulajdonú e-kereskedelmi cég, az Euronics teljes digitális aktivitását mi kezelhetjük, de a globális hirdetői elvárásoknak is meg tudunk felelni, legyen szó FMCG, pénzügyi vagy retail hirdetőről. Az elmúlt években több terület is fókuszba került nálunk – ilyenek az adatvezérelt megoldások performance aktivitás és kreatív gyártás kapcsán, a széleskörű analitikai mérések és elemzések, az ad verification mérések és a hozzá kapcsolódó soft-metrikák elemzése. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a média, a kreatív és a PR ügynökségek közötti határvonalak is egyre inkább elmosódnak – mi is foglalkozunk már például short-form videók készítésével és TikTok-csatornák kezelésével, amely területen az elmúlt két évben nemcsak tapasztalatot szereztünk, de jelentős sikereket is elértünk.”

Címlapi illusztráció: Pixabay

Kapcsolódó: